Goede voornemens

 

voornemens

Het jaar ook begonnen met goede voornemens? Of is dat niet aan jou besteed omdat je weet dat die tegen Valentijnsdag al als sneeuw voor de zon verdwenen zijn? Ik hou er wel van. Van het vooruitzicht van een heel nieuw jaar aan mogelijkheden om nieuwe dingen te doen, anders te doen, meer of minder te doen. Ik had het in een vorig stukje al over “sterren” vastleggen voor een nieuw jaar. Da’s eigenlijk een jeanettenterm voor voornemens 😉

Leuk dus om te lezen dat voornemens, en dus eigenlijk jezelf doelen stellen, een ijkpunt lijkt te zijn bij gelukkige mensen. Allez juister, niet de doelen stellen op zich, maar het realiseren ervan. Klinkt heel aannemelijk. De vrouwenbladen staan er allicht vol van in deze eerste maand van het jaar. Maar ik vond het wel boeiend te lezen wat de wetenschappelijk onderzochte beste manier is om gemaakte voornemens, alias mijn sterren, waar te maken.

Doelstellingen zetten, en die ook halen, is door de universiteit van Stanford wetenschappelijk onderzocht. Wat is er nu precies nodig om echt persoonlijke doelen te verwezenlijken? Psychologe Kelly McGonical heeft het toegelicht in een TedTalk.

Een eerste to do punt dat ze meegeeft, is meteen een leuke, namelijk oplijsten wat de 5 belangrijkste dingen in je leven zijn. Vervolgens vraag je je best even af of jouw tijdsbesteding en jouw verplichtingen in lijn met deze 5 zaken staan. Als je even je voorbije maanden evalueert, heb je al snel zicht of die in lijn liggen met je top 5. Als dat niet het geval is, wil je je misschien hier wel een doel rond stellen. Tijd maken voor de belangrijke zaken in het leven…

Leren nee zeggen kan ook al helpen, dat levert soms ook wat tijd op. Vond (en vind) ik zelf een heel lastige, want het zadelt je soms met een kanjer van een schuldgevoel op (da’s een blogstukje op zich waard ;-)), maar ik doe het wel steeds vaker en het levert echt wel op.

Dit zijn de 4 must’s die uit McGonical haar onderzoek naar boven komen:

Kies ten eerste een doelstelling die je echt nauw aan het hart ligt. Zorg dat je je doelstelling specifiek genoeg maakt. Daarom kan het helpen om bij je eerste gedachte steeds verder te graven naar het waarom dat er achter steekt. “Ik wil stoppen met roken” Waarom? “Ik wil een goede gezondheid”. Waarom? “Ik wil lang genoeg leven om mijn kleinkinderen te zien opgroeien.” Als je op die vraag nog eens het waarom antwoord geeft, heb je een motivatie die sterk genoeg is om je doel te ondersteunen.

Een tweede voorwaarde is dat je focust op het proces, niet op het resultaat. Het is verleidelijk om enkel te denken aan het magische eindpunt waarop je je doel bereikt hebt en het allemaal beter zal zijn, maar feit is dat niemand echt controle heeft op hoe iets loopt, en we een resultaat hoe erg we het ook willen, niet kunnen afdwingen. We moeten het zelf bereiken, één stap per keer.

onestepatatime(Als ik haar dat zo enkele keren hoor herhalen “one step at a time”, moet ik aan mezelf denken enkele jaren terug, toen ik dit zinnetje non-stop opdreunde bij de 20km van Brussel, al van bij kilometer 8 ofzo…op zo’n momenten duurt dat toch bitter lang, die one step at a time. Maar het klopt wel, je haalt die eindmeet wel, ook al hebben ondertussen duizenden mensen je ingehaald…)

Het beste dat je kan doen is je elke dag afvragen wat vandaag de kleinste bijdrage is die je kan doen dat je verder op weg helpt naar jouw doel. Als je elke dag consequent kleine dingen anders doet, zal dat uiteindelijk leiden tot het gewijzigde gedrag dat je voor ogen had. Al kan het een andere vorm krijgen dan je aanvankelijk gedacht had. (Ha, dat vind ik precies zo’n psychologen addertje onder het gras die “andere vorm”, maar ik onthou “consequent kleine dingen doen” en vind dit precies wel een goeie quote om aan m’n baas te geven ;-))

Heel belangrijk is hoe je je doel verwoordt. Hierbij is het cruciaal dat je benoemt wat je anders of nieuw in je leven wil, en niet wat je wil vermijden, of waar je mee wil stoppen. En tenslotte moet je voorbereid zijn op falen. Maar dat niet als een ramp te zien. Ik herhaal even voor mezelf: DAT NIET ALS EEN RAMP TE ZIEN. nietalsrampzien

Hervallen of een weekje overslaan, het hoort er gewoon bij. Weest niet te streng voor jezelf, zie het niet als het einde van je voornemen, maar als een kans om het volgende keer wel weer goed te doen. Best van al plan je “hervallen” in, en ook wat je daar dan vervolgs aan gaat doen. Leuk, vanaf nu zet ik dus op m’n wekelijkse To Do lijstje ook af en toe eens “deze week herval ik eens” 🙂

Onze hersenen werken blijkbaar het best bij voorziene omstandigheden. “Ok, als ik dit eens voorheb, dan zal ik daarna…” helpt om in je voornemensproces te blijven, en niet de boel meteen op te doeken bij je eerste knieval. En wanneer het echt lastig wordt, en de hindernissen te groot lijken te worden, herinner jezelf dan aan het waarom van het doel dat je je stelde. En zo eindigt mijn stukje toch nog een beetje als zou het in de Libelle staan ;-).

 

Wie er trouwens niet genoeg van kan krijgen, een grote aanrader is de gids tot het waarmaken van je nieuwjaarsvoornemens van Chris Bailey, een productiviteitsexpert.

“That (wo)man on that mountain didn’t just fall there.” woman_sitting_on_mountain_top

 

Volg Pitcoaching via

Auteur: Jessie

Houdt van PIT. Verhalen. Onderweg zijn. Koffie. Haar dochters. Golven. Wijn. Hiking. Tennis. Muziek. Reizen. Felblauwe lucht. Cycling. Woorden. Kleine sprokkels van geluk. #pitcoaching #pitverhalen

Eén gedachte over “Goede voornemens”

Geef een reactie