Posts made in september, 2015

Over een plantje waarin ik me aan het verdiepen ben. Meet Aloë Vera!

Posted by on sep 28, 2015 in Geen categorie | 0 comments

Aloë Vera. Er wordt ons mee om de oren geslaan. Overal lijkt het in te zitten, tot in wc-papier toe. Soooo? Niets nieuws onder de zon. Voor mij wel! Ik ga even door.

“Aloë vera” is –surprise surprise- niet altijd aloë vera. De pure aloë vera, de aloë barbadensis, is een woestijnlelie en wordt gecultiveerd in warme gebieden, voornamelijk in Centraal en Zuid-Amerika.

Het is de gelei in het blad die het meest waardevolle deel van de plant is. Die bevat 200 actieve, natuurlijke bestanddelen, waaronder 20 mineralen, 18 aminozuren en 12 vitamines.* Het is die unieke combinatie van ingrediënten en de wijze waarop ze met elkaar hun werk doen, dat het helende effect van de plant geeft. Bill Coats, een apotheker uit Dallas slaagde erin een stabilisatieproces te ontwikkelen waarbij de heilzame eigenschappen van de plant optimaal bewaard blijven. Dit stabilisatieproces is gepatenteerd en eigendom van Forever Living Products.

Wat maakt dat plantje nu zo bijzonder?

De gunstige werking van aloë vera op de huid was mij, en allicht velen met mij, wel bekend. Maar sinds kort ben ik me aan het verdiepen – proefondervindelijk – tot wat aloë vera ook bij inwendig gebruik kan bijdragen. Een van de belangrijkste substanties in de aloë vera plant is Acemannan, wat een positief effect heeft op het immuunsysteem, en ontstekingen vermindert. Hoe dan? Alles draait om het verbeteren van de zuurstofaanvoer.

Even mijn biologieles opgefrist. Het bloed wordt voorzien van zuurstof in de longen, en wordt dan getransporteerd via de bloedvaten naar de cellen. De grote bloedvaten vertakken zich, worden kleiner en kleiner, totdat ze veranderen in kleine haarvaten (= de kleinste bloedvaten). Dit is waar de zuurstof via de bloedvaten de cellen ingaat. Door eetgewoontes, vervuiling, stress en sterke fysieke inspanningen, verzwakt ons immuunsysteem. Vrije radicalen hebben gemakkelijker vrij spel, en veroorzaken microscopisch kleine ontstekingen in het gehele lichaam. Die ontstekingen kunnen de bloedvaten beschadigen, en resulteren in een verdikking van de fijne haarvaten. Die zwelling kan de bloeddoorstroming afremmen, het remt de bloedcellen af op hun weg door de haarvaten, wat weer resulteert in vermindering van de zuurstoftoevoer. En hier komt de pure aloë vera in actie. Het vermindert de zwelling van de wanden van de haarvaten. De bloedcellen kunnen weer sneller stromen, waardoor de zuurstoftoevoer verbetert. Verder worden giftstoffen en onzuiverheden sneller afgevoerd.

En dan? Dat alles levert nogal wat effecten op. Van aloë vera is wetenschappelijk bewezen dat het ontstekingsremmend is, de genezing van infecties en wonden bevordert, pijnstillend werkt, allergieën en cholesterol vermindert, een sterk zuiverend effect in de darmen heeft en bijgevolg de spijsvertering bevordert. Het stimuleert de stofwisseling, verhoogt de weerstand en vermindert stressgevoeligheid. En dat allemaal door een woenstijnplantje. En mens zou voor minder sceptisch zijn. Maar de getuigenissen van gebruikers zijn zo overweldigend, dat ook ik het graag verder aan de lijve ondervind.

aloeveragelSinds kort start ik mijn dag dus met een half glaasje puur aloë vera sap. Uit dit gele kannetje. En hoe meer ik het drink, en hoe meer ik me in de wereld van Aloë Vera verdiep, hoe enthousiaster ik word. :-)

Wie meer wil weten, of ook aan het gele kanneke wil, mail of bel maar. Forever producten zijn niet te koop in de winkel, daarvoor moet je bij een erkend distributeur terecht.

 

 

*Samenstelling van Aloë Vera

Vitaminen: A (beta-caroteen) wordt geactiveerd in het stabilisatieproces, C (extra C is toegevoegd in het stabilisatie proces), E (extra E voor stabilisatie proces), B1 (thiamine), B2 (riboflavine), B3 ( niacine, niacinamide), B6 (pyridoxine), B12 (cyanocobalamine), folacine, foline zuur en choline

Mineralen: aluminium, calcium, calcium-oxalaat, chloride, chroom, cobalt, fosfor, kalium, koper, ijzer, magnesium, mangaan, natrium, selenium, silicium, tin en zink

Aminozuren: alanine, arginine, aspartine zuur, ½cystine, glutamine zuur, glycine, histidine, hydroxyproline, isoleucine, leucine, lysine, methionine, phenylalanine, proline, serine, threonine, tryptofaan, tyrosine en valine

Vetzuren: linol, linoleen, myristine, capryline, oleïne, palmitine en stearine

Antiseptisch: kaneelzuur, lupeol (een natuurlijk salicylzuur), phenol, saponinen, ureumstikstof, zwavel, resistannol

Analgetisch: lupeol, magnesium (lactaat), antraceen, anthranol, aloetine zuur, emodine en aloe-emodine

Anti-inflammatoir: bradykinase, ß-sitosterol, campesterol, HDL-cholesterol, een nieuw ontdekte component acemannan toont een stimulatie van het immuunafweersysteem

Enzymen: aliinase, amylase, bradykinase, catalase, cellulase, creatinine fosfokinase, lactine dehydrogenase, lipase, nucleotidase, oxidase, protease, SGO transaminase en SGP transaminase

Mono/Polysachariden: aldonantose, cellulose, glucose, mannose, L-rhamnose, acemannan

Volg Pitcoaching via
Read More

De beste versie van mezelf in 10 punten

Posted by on sep 6, 2015 in personal branding | 2 comments

“If I waited for perfection, I would never write a word.” (Margaret Atwood)

K. To schreef als reactie bij een blogpost die ik las “Vergelijk jezelf niet met anderen. Je zal altijd mensen tegenkomen die IETS beter doen dan jezelf. Vergelijk jezelf alleen met de IK die je wil zijn, jouw visie van de beste versie van jezelf, rekening houdend met wat je wilt en niet wil, de beperkingen die je leven heeft en de mensen die je in je leven wil.”

Ik vind K. To heel wijs.

Ik schreef haar woorden op. Omdat “mezelf niet vergelijken met anderen” één van de belangrijkste lessen is die ik de afgelopen jaren moest leren. En een lesje dat ik mezelf af en toe nog eens dien te herhalen. Maar vooral omdat ik haar zinnetje “jouw visie van de beste versie van jezelf” zo aanstekelijk vond. Ik heb mijn visie van de beste versie van mezelf eens in een handig 10 punten plan gegooid. Omdat het nooit kwaad kan die achter de hand te houden. 😉

De beste versie van mezelf:

  1. Vergelijkt zichzelf niet met anderen
  2. Holt zichzelf niet voorbij, maar staat ook niet stil. Kortom, heeft een variabel tempo, waarbij er tijd genomen wordt (om dingen relax te doen), en tijd gegeven wordt (aan mensen en zaken die haar dierbaar zijn) takeanapandgetoverit
  3. Is lief en attent voor anderen, zonder te hoeven pleasen
  4. Denkt niet altijd aan wat anderen van iets vinden, gaat dus haar eigen weg, intuïtief, maar houdt wel rekening met anderen, omdat ze dat belangrijk vindt
  5. Moet niet altijd zoveel van zichzelf, maar toch genoeg om haar uit haar comfortzone te halen en te durven  moeteruit_moederin
  6. Is wakker, aandachtig, met haar gedachten en gevoel daar waar ze is en waarmee ze bezig is
  7. Staat sterk genoeg in haar schoenen, met genoeg zelfvertrouwen en kracht om haar niet uit haar lood te laten slaan; durft dus ook moeilijke zaken benoemen, nee zeggen en hulp vragen wanneer ze het in haar eentje niet trekt
  8. Is energiek, drinkt veel water, eet gezond en beweegt veel (maar weet ook dat er dit soort dagen zijn: answer is wine)
  9. Laat zich inspireren en groeit door positieve, krachtige mensen met pit 😉
  10. Is dankbaar, eert het kleine, sprokkelt geluk samen met haar kompanen hetmooistehebjealgemaakt

PS: wil je meer lezen van K. To? Dat kan hier https://ktoblogt.wordpress.com/

Volg Pitcoaching via
Read More
Follow

Get the latest posts delivered to your mailbox: